Feel Alive.

Hledání výrobku:
 JAK SE DĚLÁ PRUT


Radek Diviš, Český rybář

Nedaleko od skotského Glasgow v průmyslové zóně Netherton Industrial Estate v Lanarkshire U. K. najdete největší evropskou továrnu na výrobu prutů věhlasné japonské značky DAIWA. 


Historie DAIWA Scotland se začala psát již před 32 lety. Od té doby spatřilo světlo světa bezpočet legendárních výrobků s tradičním logem „Made in U. K.“ zaručujícím absolutní kvalitu v každém detailu. A právě zde jsme společně s česko-slovenskou equipou prodejního týmu Daiwa-Cormoran směli nahlédnout pod pokličku a na vlastní kůži zažít, jak se rodí prut. Po srdečném přivítání celým managmentem továrny nás ředitel prodeje a marketingu Robin Morley svěřil do péče marketingového manažera Stephena McCavenyho a manažera pro export Davida McAuleyho, kteří se na několik hodin stali našimi průvodci výrobním závodem s denní produkcí 150 dělených prutů a 50 děliček. Pojďme si tedy prostřednictvím fotografií přiblížit malosériovou produkci, jež si beze zbytku podmanila srdce rybářů nejen ve Spojeném království. 
 

 aaaa  


„Rodinné stříbro“! Dokonale vysoustružené ocelové trny, které se podle typu a kvality prutu obalují různými druhy karbonu, jsou velmi cennou výrobní pomůckou, která zažila již mnoho generací a sérií prutů.
 


Stephen vysvětluje, Věra překládá a ostatní jen žasnou. Takhle vypadá jeden z nejlepších karbonů na světě (Ultra High Modulus 90 Ton), ze kterého lze vyrobit rybářský prut.


Každý prut má svůj šanon s exaktními rozměry a dokonale popsaným výrobním postupem, aby během výroby nemohlo dojít k nějaké chybě. Pláty grafitu musí být na desetinu milimetru přesné.


Pro finální úpravu se používají klasické řezáčky s žiletkou, které se po jedné sérii mění. „Vyjde to levněji, než předělávat zmetkový díl. Pracujeme přeci podle BSI (British Standard Institution),“ pravil s úsměvem na tváři Stephen. 
 


Přesné stroje made in Japan jsou základem úspěchu. Na snímku je řezačka grafitových plátů.
 


Než se grafit dostane na trn, jednotlivé pláty nebo vrstvy se v závislosti na typu prutu a konkrétním dílu sežehlují k sobě.
 


Takto se grafit konečně dostává na trn. 


V této výrobní fázi je nezbytná manuální lidská práce a také ochranné pracovní pomůcky jako brýle a rukavice. 


A opět přichází ke slovu žehlička, pomocí které se grafit na trnu spojí.
 


Z průměru tohoto polotovaru lze již samozřejmě poznat, co to bude za prut. (8. díl závodní děličky, pokud si nejste jisti …) 


Tady se pro změnu připravují daleko tenčí díly. 


Vypadá to zlověstně, ale je to celkem mírumilovný „pletací stroj“. Tedy přesněji řečeno stroj, který některým typům prutů propůjčí ještě dodatečný oplet několika desítkami vláken. Tím se zvýší pevnost a celková tuhost blanku. 
 


Ještě než se blanky vydají na cestu do pece, je potřeba je zabalit ochrannou vrstvou. Pro tento účel se používá tenká transparentní páska. 
 


Nejprve se nastaví ručně začátek a zbytek práce již s dokonalou přesností zvládne stroj! 


„Jako úhoři v udírně.“ Na obrázku se připravuje kontejner do pece.


Tady se „peče“, tedy spíše zapéká … 


Dveře brusírny a lakovny zůstaly z bezpečnostních důvodů před námi zavřené, a tak když tyto fáze přeskočíme, můžeme vidět polotovar hodně se podobající prutu. Stephen prezentuje spodní díl proslulého kaprového speciálu Amorphous Whisker Carp, jehož blank je opleten 24 Amorphous vlákny. 

 


Ještě tomu něco málo chybí, ale za chvilku už se z tohoto stojanu budou dokončovat nejdražší kaprové pruty skotské produkce Infinity Advanced Carp. 


Než se David stal manažerem pro export, pracoval v továrně na různých postech. Výrobní proces tedy zná jako málokdo jiný. Proč ohýbá tu špičku? Názorně předvádí, jak se hledá správný směr ohybu blanku. Jakmile se směr najde, mohou přijít ke slovu očka. Tady se pracuje jen s těmi nejkvalitnějšími, a tak většina nových majitelů jistě s radostí zaregistruje visačku s nápisem Fuji.
 


Mořský prut Saltist ještě čekají nějaké ozdoby … 
 

A obligátní britská vlajka symbolizující svůj U. K. původ. 
 

Vraťme se ještě k závodním děličkám. Tady se designově, a to s maximální možnou péčí řeší většinou pouze poslední díl, který držíme v ruce.
 
 

Vícebarevný potisk má tudíž několik fází … 
 

A tady už ji máme – „královnu“! Nejlepší dělička na světě Tournament Airity stojí v přepočtu hodně přes 100 000 korun.


U prutů s očky se po převázání musí vše precizně přelakovat. Zde je opět potřeba přesná a zkušená ruka. 


Než se pruty začnou balit, procházejí několika kontrolními body a poté se pečlivě očistí, aby se z nich zanedlouho mohli těšit zákazníci po celém světě. Továrna s přilehlými sklady zaměstnává cca 130 lidí a výrobky s logem Daiwa zásobuje na ostrovech 600 obchodníků s rybářskými potřebami. 


Špičkoví kapráři jistě vědí. Pro nás ostatní: Infinity je jednoduše to nejlepší, co si pro lov kaprů můžete pořídit! 


Děličky, tedy dlouhé dělené pruty (až 16,00 m!!!) pro lov bílých ryb a menších kaprů jsou na ostrovech velmi populární. Na snímku jsou k vidění novinky 2010. A hádejte, kdo je v U. K. v tomto segmentu číslem jedna? Samozřejmě Daiwa spolupracující již několik let s největší světovou hvězdou současné závodní plavané a několikanásobným mistrem světa Willem Raisonem. 
 


Nakonec jsme ještě vyzkoušeli 2 vzorky prutů na unikátním testovacím zařízení. Matchový speciál Spectron M2 unesl bez problému 3 kilogramy živé váhy, což je na tak tenký a ultralehký prut výkon z kategorie snů. 


Pak přišel ke slovu prototyp nového kaprového prutu. 6, 8, 10 kg. Následně se většina přítomných spontánně rozhodla tento prut za každou cenu zlomit. Na přístroji se nastavilo neuvěřitelných 13 kg a všichni se uchýlili do zákrytu!
 


Prut se takto brutálně ohnul a vydržel!!! Tedy upřímně, klobouk dolů, Daiwo! 


NOVÉ DĚLIČKY PRO ROK 2013! 


Česko-slovenský Daiwa-Cormoran tým (zleva: Karel Pavelek - obchodní zástupce Morava, Vladimír Capko - obchodní zástupce Slovensko, Pavel Hoda - obchodní zástupce Čechy a Věra Papírníková - vedoucí zastoupení pro Českou republiku a Slovensko), japonský produktový inženýr Harry Sezai a obchodní manažer Tristan Sigulla.